You are here:

SPECIAL | 15 ani de la scandalul "Crashgate" din Formula 1. Primul titlu mondial obţinut de Lewis Hamilton, umbrit de controverse

SPECIAL | 15 ani de la scandalul "Crashgate" din Formula 1. Primul titlu mondial obţinut de Lewis Hamilton, umbrit de controverse

Special

Comentarii

Scandalul "Crashgate" a fost incidentul care a dus la cel mai tensionat final de sezon în istoria Formulei 1, ultimul tur al Marelui Premiu de F1 de la Sao Paulo, în 2008.

În timpul Marelui Premiu de F1 de la Singapore, în 2008, la debutul circuitului stradal din sud-estul Asiei, echipa Renault F1 a decis să aplice cel mai controversat plan din istoria "marelui circ". 

În turul 14 al Marelui Premiu de Formula 1 din Singapore, pilotul echipei Renault, Nelson Piquet Jr. a primit indicaţia de a lovi maşina sa Renault R28 în parapet, pentru a facilita victoria coechipierului său, Fernando Alonso.

Astfel, brazilianul Piquet a lovit parapetul în virajul cu numărul 17, ridicând perioada de Safety Car.

Înaintea acestui incident, ibericul Alonso intrase la boxe pentru schimbul de pneuri în turul 12, un tur neobişnuit pentru condiţiile de degradare a pneurilor prezente pe traseul din Singapore.

Astfel, Alonso a devenit liderul cursei, acesta a început cursa de pe locul 15. 

Alonso a obţinut astfel prima victorie a sezonului alături de echipa cu care reuşise să cucerească titlurile mondiale în 2005 şi 2006.

La momentul respectiv, Piquet a declarat că incidentul său a fost o "simplă greşeală".

Pilotul celor de la Ferrari, Felipe Massa şi totodată şi un candidat serios la titlu în acel sezon a ridicat suspiciuni legate de statutul de "simplă coincidenţă" a incidentului care a avut loc la Singapore.

Preşedintele FIA de la acea vreme, Max Mosley a declarat că nu se pot lua decizii bazat pe speculaţii, în acel moment.

Nu a existat o decizie iniţială legată de incident, acesta fiind catalogat drept o simplă coincidenţă, descrisă de echipa Renault drept un exemplu în condusul tactic de care a dat dovadă Fernando Alonso.

Sezonul următor, în cadrul echipei Renault au rămas aceeaşi piloţi, Fernando Alonso din postura de pilot principal şi Nelson Piquet Jr.

  • Brazilianul Piquet a fost dat afară după zece curse în sezon. Fiul legendarului Nelson Piquet a criticat decizia echipei de a renunţa la el.

În august 2009, Nelson Piquet Jr. a declarat că accidentul său de la Singapore care a avut loc în septembrie 2008 a fost intenţionat, provocat la ordinul şefilor echipei Renault.

Fernando Alonso a dat de înţeles ca nu ştia de planul echipei, plan născocit cu scopul unei victorii a pilotului spaniol.

Preşedintele FIA, Max Mosley a confirmat că Piquet nu va primi o pedeapsă după dezvăluirile legate de caz, indiferent de verdict.

Pilonii echipei Renault F1, Flavio Briatore şi Pat Symmonds s-au apărat după acuzaţiile aduse la adresa echipei. Astfel, cei doi au fost înlăturaţi din cadrul echipei constructorului francez.

Criza din 2008 a fost un factor luat în considerare de conducerea echipei Renault, nevoia de bani din sponsorizare au dus la încercarea disperată de obţinere a unei victorii în sezonul 2008.

Într-un final, cei doi au fost găsiţi principalii vinovaţi în scandalul Crashgate.

  • Italianul Flavio Briatore a primit o suspendare pe viaţă din Formula 1, în timp ce Pat Symmonds a fost suspendat pe o perioadă de 5 ani.

Echipa Renault F1 a fost exclusă din competiţie timp de doi ani, în timp ce Fernando Alonso a fost declarat complet nevinovat.

Un factor important în această decizie a fost contribuţia unui martor care a asistat la discuţia care a avut loc înaintea cursei din Singapore, care s-a opus planului şefilor Renault şi a dezvăluit strategia aplicată de cei doi.

In 2023, Bernie Ecclestone, fostul director executiv al F1 a declarat într-un interviu pentru The Mirror că detaliile din culisele incidentului erau la dispoziţia FIA, dar decizia a fost să treacă cu vederea incidentul, în primă instanţă.

Această decizie l-a afectat în mod direct pe Felipe Massa, pilotul care a pierdut milimetric titlul în ultimul tur al sezonului 2008, în Sao Paulo, în faţa britanicului Lewis Hamilton.

Massa consideră în prezent că scandalul Crashgate a influenţat soarta titlului mondial în 2008, câştigat de Lewis Hamilton şi caută metode de a ataca în mod legal decizia veche de 15 ani.

 
 

 

Afla mai multe despre: formula 1specialfernando alonsolewis hamilton 

viewscnt
Articole similare